Субота
18.05.2024
12:01
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Агафонової Віти Вікторівни
Головна Реєстрація Вхід
Блог »
Меню сайту

Наше опитування
Оцініть мій сайт

Всього відповідей: 109

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2016 » Березень » 6 » Назва проекту: «Збережемо первоцвіти України» Девіз проекту: Первоцвіти – унікальне творіння природи. Бережімо їх!
21:22
Назва проекту: «Збережемо первоцвіти України» Девіз проекту: Первоцвіти – унікальне творіння природи. Бережімо їх!

Ключове питання:  - Які первоцвіти зустрічаються в нашому краї?

                                          - Світ без квітів живий?

                                          - Які причини скорочення їх чисельності?

Навчальний предмет: природознавство

Тривалість: 7 днів


Учасники проекту: 
• учні 2 

 Актуальність проекту: 

Первоцвіти – безцінний дар природи, перша посмішка весни! Поступово наші ліси бідніють на ці чудові дарунки природи, серед яких первоцвіт весняний, підсніжник білосніжний, пролісок,  конвалія, білоцвіт весняний. Нині деякі види належать до категорії рідкісних і зникаючих рослин та занесені до Червоної книги. Первоцвіти мають не лише естетичне, а й практичне значення в природі, адже нектаром квітів ласують бджоли, джмелі, метелики, а мурашки з’їдають частину насіння.

Збирання первоцвітів дуже шкідливе для природи тим, що не дає можливості рослинам утворити насіння, а відтак, зменшується чисельність популяції цих чудових квітів. Коли ми зриваємо стеблину з декількома квіточками, це означає, що загинуло 45 – 60 насінин. І як наслідок – відсутність нових рослин. Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7 – 8 років, адже процес проростання насіння тривалий і складний. Їм не страшні ані сніг, ані злі морози. До примхливої природи ці ранні квіти чудово пристосувались. Але у них є інший ворог, від якого важко врятуватися – це людина, яка заради кількаденної насолоди цими квітами вдома, нівечить, нищить їх, не замислюючись про те, що вони можуть зникнути з лиця землі назавжди. І що такої краси більше не побачать наші нащадки.

 На території України найпершими цвітуть: шафран Гейфеля, підсніжник білосніжний, білоцвіт весняний та собачий зуб. Всі вони вважаються «зникаючими», тож занесені у Червону книгу України.

Екологи вважають, що причинами зменшення первоцвітних популяцій є, по-перше, той факт, що, зазвичай, люди не мають почуття міри, тож сьогодні винищування первоцвітів проводиться у величезних масштабах. Друга причина зменшення первоцвітних популяцій у країні, в тому, що сьогодні природоохоронна діяльність зводиться виключно до штрафних санкцій. Третьою причиною, котра зумовлює потребу охорони ранньоквітучих рослин в країні є їх тотальне пересадження у тепличні умови існування. Це стосується таких квітів як крокус, шафран, підсніжник. Ці рослини нищать масовою зміною умов цвітіння: викопуванням, відтак - зміною форми їхньої власності та цільового призначення. Не менш важливою причиною загострення цієї проблеми, є сьогоднішній попит на нелегальний продаж ранньоквітучих квітів.

Для збереження первоцвітів необхідно їх вивчення і пропаганда екологічних знань серед населення.

Практична цінність роботи полягає у вивченні і збереженні первоцвітів.


Мета проекту:  - вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи;

                                 - зменшити збирання ранньоквітучих рослин;

                                 - формувати в учнів активну життєву позицію через участь у

            практичній діяльності;

                                 -  розвивати   доброту, увагу, спостережливість;

                                 - розвивати монологічне мовлення,  мислення та життєві компетенції;

                                 - розвивати творчі здібності дітей в рамках  природоохоронної діяльності;

                                 - виховувати естетичні почуття;

                                 - виховувати любов до рідного краю, бажання зберегти і примножувати

            природу, милуватись її красою.


Очікувані результати: 

 - вміють презентувати зібрану інформацію про первоцвіти свого регіону та власні пропозиції

   по їх збереженню за змістом створеного ними плакату, пам’ятки;

- оцінять власну діяльність та діяльність однокласників;
- познайомляться з первоцвітами України; 
- виявлять, які первоцвіти ростуть в Україні;

- з’ясують причини зменшення первоцвітів; 
- намітять заходи щодо збереження первоцвітів; 
- навчаться виготовляти первоцвіти своїми руками. 


Форми роботи: 
• вивчення первоцвітів; 
• творча робота; 

• проведення позакласного заходу;
• екскурсії. 

 

 

 ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ  

 

І етап. Організація проекту.

 

На цьому етапі треба  визначити  тему, мету проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяно, вид проекту та його тривалість.

 

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

 

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.

 

Бесіда:

            Упродовж 7 днів ви будете збирати інформацію про первоцвіти свого регіону та висувати пропозиції  щодо завдання їх збереження .

            Ваше завдання - ознайомити згодом на уроці однокласників з отриманою інформацією про первоцвіти та власними заходами по їх збереженню.

 

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в групи.

 

Форми представлення продукту проектної діяльності:

 

група  1  «Художники» (малюють плакат на захист весняних квітів);

група  2 «Фотокореспонденти» (фотографують та знаходять фото первоцвітів своєї місцевості для   створення фотоколажу);

група  3 « Науковці» (знаходять інформацію про первоцвіти, які занесені

                 до Червоної книги України в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках );

група  4  «Театрали» (створюють спектакль – мініатюру , де самі учні виконують ролі первоцвітів);

група  5 «Природолюби» (складають пам’ятку друга природи «Як

                  зберегти первоцвіти»).

ІІІ етап. Реалізація проекту.

Складання учнями плану роботи над проектом.

- Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.

- Озвучте пропозиції, аргументи.

- Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб результат  був  оригінальний.

Заходи щодо проекту 

1. Загальні збори класу. 
2. Підготовка презентацій роботи творчих груп. 
4. Створення посібника, збірки віршів, загадок, легенд про первоцвіти. 
5. Представлення малюнків, фотографій. 
6. Виготовлення листівок, плакату. 
7. Урок трудового навчання з виготовлення первоцвітів своїми руками. 
8. Екскурсії. 

План реалізації проекту 

І. Організація роботи і результати: 
• створення творчих груп; 
• розробка плану дій; 
• призначення відповідальних за певну ділянку роботи; 
• робота груп по реалізації проекту; 
• перевірка результативності виконаної роботи. 

ІІ. Хід виконання робіт: 
• провели загальні збори класу; 
• створили творчі групи за інтересами учнів; 
• призначили відповідальних; 
• розподілили план дій кожної групи; 
• робота з різними джерелами; 
• залучення до роботи груп батьків;
• оформлення презентаційних матеріалів; 
• проведення позакласного заходу; 
• захист робіт творчих груп; 
• підведення підсумків; 
• аналіз виконаних робіт.

Ключові компетентності:

навчально-організаційні:  своєчасно  готується  до  уроку;  співпрацює  в  групі; переключається з одного виду роботи на інший;

загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя  і  товаришів, говорить  не  поспішаючи,  чітко,  вільно  в  процесі  діалогічного  і  монологічного  мовлення; виконує  творчі  завдання;

загальнопізнавальні:  виконує  творчі  завдання  в  контексті  навчальних  завдань;

 інформаційно-комунікативна: знаходить  у  повідомленні  конкретні  відомості; створює  висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;

 загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;

громадянська:  прагне охороняти природу рідного краю;

здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

Початковий рівень:

називає ознаки весни в живій і неживій природі, почуті у вірші;

називає ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;

називає за фотографіями первоцвіти, які занесені у  Червону Книгу та охороняються Законами України .

Середній рівень:

розпізнає  за фотографіями ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;

пояснює, чим обумовлені зміни в житті рослин навесні.

Достатній рівень:

знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про весняні явища, зміни, які відбуваються  в житті трав’янистих рослин, обговорює знайдену інформацію;

 виконує тестове завдання «продовж речення»;

відгадує загадки про первоцвіти.

Високий рівень:

встановлює відповідність між описом  первоцвіту та його зображенням;

-    аналізує інформацію, висуває пропозиції, щодо розв’язання

     проблеми  збереження первоцвітів;   

-    презентує виконане  творче завдання -  міні – проект «Не зривай   первоцвітів».;

-    оцінює власну діяльність.

Інсценівка «У лісі»

   Сім’я з кошиками виходять «на галявину», де ростуть первоцвіти звучить аудіозапис пташиного щебету.

Сашко. Як хороше в лісі!

Катруся. Скільки ж квітів, які ж вони гарні!

Мама. Чудова галявина! Дивишся і милуєшся.

Марійка. А повітря яке чисте.

Тато. Отут ми і відпочинемо. Ви собі займіться чим-небудь, а ми з мамою влаштуємо пікнік. На цій галявині й пообідаємо.

(Тато й мама виймають з рюкзака килимок, з кошика їжу, готують страви.)

Сашко. Погляньте, які гарні квіти. Їх тут так багато! Катрусю, Марійко,  давайте збирати їх разом.

Марійка. Із задоволенням! Я збиратиму підсніжники.

Катруся. Я нарву якнайбільше пролісків і принесу їх і додому, і до школи.

Мамо. (разом із татом) Ідіть обідати, бо на нас чекає далека дорога.

(Усі пригощаються, розкидають папірці, серветки.)

Мама. Смачно попоїли. Ну, діти, пора і в дорогу. Збираймося!

Марійка. Прийдемо сюди наступного разу? Наступного вихідного?

Тато. Ой, тут виявляється досить брудно. Напевно, на наступні вихідні пошукаємо чистішого місця.

Катруся. ( Бере в руки букет, розглядає його). Квіти зів’яли… Брати чи не брати? Ні, знайду свіжіші, ці зовсім погані.

                                                  Акровірші

Прочитайте акровірші. Назвіть і покажіть названі первоцвіти на фотографіях.

Цінна лікарська  рослина, добрий  медонос.

Мало ще квітів солодких,

Егей, бджоло, до мене линь!

До моїх кольорових долоньок,

У бузкові обійми та синь.

На початку цвітіння — рожева,

Колір змінюю до блакиті.

А ім’я моє чистим медом

 обіцяє тебе зігріти.

Символ весни, занесений до Червоної книги України.

Попід снігом білим

Із зимових надр

Достигла перлина —

Сонця перший дар.

Немов і холоду нема,

І не завадить зрости вільно.

Життя покликало — весна! —

Не втримає земля в обіймах.

МИ їх повинні боронити,

Кінець зими святкують квіти!

Прокидаються галявини,

Розкривають ясно-сині

Очі квіти, що ховаються

Лісом-пралісом донині.

І поцілити бажає

Стрілка крихітна у небо.

Коли зустрінете — зважайте,

Але кривдити не треба.

Найбільший серед інших видів рясту. Є місцевим рідкісним видом.

Рясний бузковий дощик лив —

Яри забризкав і горби.

Строкаті китиці та білі

Там розстелили весні килим.

Харчова лікарська рослина, добрий медонос.

Колишній час минув,

У мене — лише мить!

Льодової зими

Біліє згадка поряд.

Аж вітер і мені готує сивину,

Бо сонце ще в мені,

Або лиш його промінь…

Рідкісна лікарська рослина, що перебуває під охороною.

Колиска із росою,

Обгорнута листом.

Намисто дрібних перлів

Виблискує рядком.

А як зійде сльозами

Лік давньої війни,

Імлистий ранок травня

Її оборони…

Народні назви: кінські копитця, підлісок.

Фіолетове диво — прокинулась спляча красуня!

 І відкрила дороги для стукоту кінських копит.

А за нею давно її принц довгу зиму сумує,

Лиш побачив красуню, і вмить закохався навік.

Королева весни! Чаша, повна натхнення та мрії,

Аромат твоїх вуст сколихне навіть камінь до сліз…

                                          Тексти з описом первоцвітів

Встановіть відповідність між описом первоцвіту та його назвою.

А     За красу і ніжність квіток називають блакитною зірочкою. Побачити первоцвіт можна тільки в лісі в березні і квітні, коли земля вже прокинулася від зимового сну. У кожної квітки шість тендітних блакитних пелюсток. Коли вона зацвітає в лісі, здається, ніби клаптики блакитного неба впали на землю. Листки видовжені, яскраво-зелені. Солодкий сік-нектар цієї квітки збирають бджоли.

Б     Розцвітає рано навесні — на схилах поблизу ручаїв, там, де добре пригріває сонце. Здається, що загораються маленькі золотисті вогники. Тільки в яскравий сонячний день можна побачити їх квітки розкритими. А в хмарну погоду квітки закриваються, хиляться, наче сумують за сонцем. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся — листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні — як руки мачухи.

В     Ніжні фіолетового кольору квітки піднімаються на тоненьких стебельцях і наче прислухаються до весняних звуків лісу: співу пташок, шелесту молоденького листя дерев і кущів Серединка квіточки, наче крихітне очко, вдивляється у лісову красу. Листки схожі на маленькі розгорнуті долоньки. Ростуть між деревами, кущами. За ніжну красу квітів, чарівний аромат її дуже люблять люди.

Г     Коли в лісі зацвітають ці квіти, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квітки рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато. Зібрані вони в пишні, рясні китиці. Тому, мабуть, і назвали саме так цю рослину. Красу квіток доповнюють вирізані трійчасті листки. Цвіте у квітні — травні. У народі вважалося, що «топтати» первоцвіт -  значить жити, ходити по землі.

Ґ      Серед весняних квіток наших лісів цей первоцвіт — один з найкрасивіших. На вкритому шовковистими волосками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Цвіте у квітні — травні. Важко буває первоцвітам, коли повертаються холоди. Та сріблясті волоски, наче шубка, прикривають рослину від холодів, а квітка на морозі закривається і хилиться додолу.

Д      Один з перших сповіщає про прихід весни. Ніжні, подібні до невеликих дзвоників білосніжні квітки прикрашають іще зовсім зимовий ліс. Первоцвіт так назвали тому, що починає він рости в лютому під сніговою ковдрою. А в березні на землі, яка тільки-но прокинулася від зимового сну, гойдаються сніжно-білі квітки. Придивіться до них уважніше: ззовні пелюстки трохи видовжені, а ті, що всередині, коротші, з зеленою плямкою.

Фіалка.Сон.Підсніжник.Ряст.Мати - й – мачуха.Проліска.

Вірш

Послухайте вірш, щоб дізнатися,  про що ми сьогодні будемо говорити на уроці. Назвіть ознаки весни в живій та неживій природі, про які ви дізналися з вірша.

Не зривайте первоцвіти

Тане сніг, весна, відлига…
Рушила по річці крига.
Сонце світить, пригріває
Йде тепло, зима тікає.

В лісі сніг іще лишився,
Під деревами укрився,
Сніг від сонечка сховався,
Теплих променів злякався.

Та з під снігу – справжнє диво:
Первісток весни сміливий
Показав чоло тендітне,
Пелюсткове і привітне.

То підсніжник, первоцвіт,
Сніг долаючи і лід,
Прагне з сонцем привітатись
І з весною обійнятись.

Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети
Знищує життя Планети.

 

                                 Прочитайте текст.

               З кожним весняним днем стає тепліше. У цей час, поки ще не з’явилося листя на деревах, у лісі повно сонячного світла, багато вологи з розталого снігу, і все це сприяє ростові і розвитку рослин.

               Ранньою весною починає розквітати багато рослин, які зимують під землею, тобто зимують їхні кореневища, цибулини, бульби, що є «коморою» з запасом поживних речовин. Деякі з таких рослин зацвітають уже на 2 - 3-й день після того, як розтане сніг. Такі рослини називаються ранньоквітучими.  

                Першою ранньоквітучою рослиною є мати-й-мачуха або підбіл звичайний. Потім цвітуть підсніжник, пролісок, кульбаба, анемона, медунка, жовтяниця, калюжниця, первоцвіт...

                Ці рослини дуже швидко зацвітають, утворюють насіння і на літо, коли на деревах розвинеться листя, накопичивши запаси поживних речовин у підземних органах, переходять у стан спокою до наступної весни.

               Знайдіть в тексті, які зміни відбуваються в житті трав’янистих рослин навесні. Охарактеризуйте ці зміни. Чим вони обумовлені?

Обговоріть здобуту інформацію. Закінчіть речення.

 

Трав’янисті рослини, які дуже швидко зацвітають, називаються _______________.

У ранньоквітучих рослин розвиток відбувається за рахунок поживних речовин, відкладених у ___________, ___________, ___________ ще з осені.

серед зображених рослин ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості.

Загадки про первоцвіти.

1. Він маленький і біленький,

Має ніженьку тоненьку.

Сповіщає рідний край:

Гей, весна прийшла, стрічай!

(Підсніжник).

2. Кольорові візерунки

На віночку у...

(Медунки).

3. Я найперший розквітаю

Синім цвітом серед гаю.

(Пролісок).

4. Аромат духмяний

Тішить ліс весняний.

(Конвалії).

5. Я схожа на дзвіночок,

Росту в бору сосновому

І знову в платті новому.

(Сон-трава).

 6. Лікувальну силу маю,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають „ключ весни ”!

Як я звуся? Ти скажи!

(Первоцвіт).

7. Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.

(Барвінок).

8. Фіолетові малята

 весну люблять зустрічати.

(Фіалки).

9. Я на інших геть не схожий,

Кучерявий та пригожий

Постелю під голе віття

Фіолетове суцвіття.

(Ряст).

10. Ця квітка – сонечка портрет

Та знаменита не квітками,

А дивовижними листками.

(Мати-й-мачуха).

Назвіть за фотографіями первоцвіти , які занесені у Червону  Книгу  та охороняються Законами України .

Прочитайте текст.

 

Чому не можна зривати первоцвіт
 Зривання первоцвіту наносить невиправну шкоду природі – адже рослини не встигають розмножуватися, і їх з кожним роком стає все менше! Вже за кілька десятиліть наші улюблені перші весняні квіти можуть зникнути взагалі. Чому?

               Чи бачили ви коли-небудь плоди конвалії? Спробуйте завітати до лісу на початку червня. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок, згодом, дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла квітуча конвалія потрібно від шести  до восьми  років!!! Самі розумієте, яку невиправну помилку роблять ті, хто зриває квітучу конвалію. Тож, будь ласка,  не купуйте первоцвіт у продавців квітами та не зривайте його у власних цілях! Милуйтеся квітами, фотографуйте їх, малюйте та оспівуйте у віршах!

   Бережіть неповторну українську природу!

П а м‘ я т а й т е , зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо своє!

Знайдіть в тексті інформацію про те, чому не можна зривати первоцвіт. Обговоріть здобуту інформацію в групі.

 Висуньте свої пропозиції  щодо збереження первоцвіту .

 Проект «Не зривай первоцвітів!»

1.  Стіннівка «Первоцвіти просять захисту».

2.  «Портрети» первоцвітів — малюнки учнів на великих (однакових за розміром) аркушах паперу.

 3. «Корони» для дівчаток, які будуть на сцені представляти квіти .

Вчитель:Сьогодні ми з вами будемо подорожувати до чарівної країни. Мета нашої подорожі – ознайомлення з першими весняними квітами. Підсумком нашої роботи є спільний проект під назвою: «Не зривай первоцвітів!». Ми добре попрацювали і сьогодні  розкажемо і покажемо іншим учням, що ми підготували. Отже, ми вирушаємо у подорож...

(Звучить музика П. І. Чайковський «Времена года». На останні такти якої виходять ведучі.)

1. День за днем, за тижнем тижні —                     
Непомітно лине час. Різні зміни дивовижні
Відбуваються круг нас.

2. Хоче лютий, щоб на світі               
Панувала вік зима. Та поволі сонце гріти
Починає крадькома.

3. Та здаля вже крок по кроку
Йде весна, веселий час,
І, розгніваний, до строку
Лютий геть тіка від нас.

4. Прощай, зимо!

Нині свято відзначаєм молоде.

Хай весна гряде крилата.
Хай у кожну нашу хату
Радість і добро несе!

Діти співають пісню.

Заходить Весна. Звучить музика (весна танцює)

Весна. Скрізь запахла травами земля,
Буйним цвітом зелень ожива,
Це ж до вас я вийшла у поля.
Я Весна, квітуча, молода...

    Я охороняю спокій в лісі, в полі, на луках. Оберігаю кожну рослинку, кожну травинку, дітей та дорослих цього навчаю. Допомагаю їм милуватися красою рідної природи.

    Я запрошую вас до своєї чарівної країни, в ній навкруги розквітають квіти, відбуваються дива, мої квіточки познайомлять вас зі своїм походженням, легендами. У моїй казковій країні квіточки з’являються не одночасно, а одна за одною. Діти, я хочу нагадати вам, що ступати треба обережно, щоб не завдати шкоди квітам і вони відчують, які ви чуйні та добрі.

 

Вчитель: Ще біліє сніг, морози змінюються відлигою, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. Це з’являються провісники зеленої весни.

Першими провісниками весни є «сніжні квіти» - підсніжники. Саме вони мужньо борються з холодною зимою, з'являючись серед снігу.

1. Ще навкруги в лісах лежать сніги,
Та на горбочку, там, де сонечко пригріло,
Розцвів раніше від усіх і глянув навкруги
Малесенький підсніжник білий.

Вчитель: Діти, а чого цікавого ви можете розповісти  про підсніжник?

2. Під назвою «підсніжники» об'єднують декілька рослин первоцвітів. Наукова назва підсніжників - «галантус». В перекладі з давньогрецької, підсніжник означає молочно - квітковий, тому що має білі квіти. Молочно - білі квіти здавна символізують ніжність, чистоту, стійкість, вірність. Інколи підсніжники вважали емблемою надії.

3. В Україні найбільш розповсюджений підсніжник звичайний, що росте у Закарпатті, Передкарпатті, Українських Карпатах, Поліссі, Лісостепу і Степу та підсніжник складчастий поширений у Гірському Криму.

4. Всього у світі нараховують близько 18 видів підсніжників. Цікаво, що англійці називають цю квітку сніговою краплею, а німці сніговою конвалією.

5.Підсніжники не тільки провісники весни, а й гарні декоративні й польові квіти. Ця краса не лише спонукає до почуття прекрасного, а навпаки, є об'єктом наживи.

6.Підсніжники занесені до Червоної книги України. Їх охороняють у природних заповідниках Медобори й Канівському, Кримському,  Ялтинському. А ще їх вирощують у ботанічних садах.

7. Прошу запам'ятати всіх присутніх, що порушення закону про охорону підсніжників карається штрафом у 300 гривень, а за кожну зірвану квітку доведеться заплатити ще по 15 гривень.

Вчитель: Любі діти, ми зібрали багато  інформації про таку чудову квітку - підсніжник. А хто розповість легенду про підсніжник?

8. Одна з легенд розповідає, що коли Бог вигнав з раю Адама і Єву, йшов сніг і Єва дуже змерзла. На втіху їй кілька сніжинок перетворилися на ніжно-білі квітки підсніжника. Змерзлій Єві вони ніби дали надію, що незабаром буде потепління. З того часу підсніжники вважаються вісниками тепла.


9. А інша легенда розповідає, що плакала снігуронька, проводжала зиму. Йшла сумна, за нею стали всі тужити. Там, де йшла і плакала, торкаючи лози, виросли підсніжники - снігуроньки сльози.

10. А мені бабуся теж розповідала, що богиня Флора, даруючи квітам костюми для карнавалу, підсніжникові подарувала білосніжний костюм. Сніг теж захотів взяти участь в карнавалі, та костюма в нього не було. Він почав просити костюм у квітів, та ніхто на його прохання не відгукнувся, всі боялися холоду. Тільки підсніжник поділився з ним. Закружляли в хороводі квітів підсніжник разом зі сніжком і так подружилися, що не розлучаються до цього дня.

Весна (до залу). Я бачила, деякі люди рвуть у лісі підсніжники цілими кошиками і кудись везуть. А в лісі їх стає все менше і менше.  Діти, не виривайте з мого вінка квітку надії — білосніжний Підсніжник!

Вчитель: Діти, а давайте ми з вами пограємо!

Гра називається « Мікрофон».

-- Квіти дарують нам (радість, красу, насолоду,гарний настрій, ніжність, свіжість, спокій, любов…)

Вчитель: Слідом за  підсніжником прокинувся і виглянув пролісок. Подивився він на блакитне небо і захопився його кольором,  тому  пофарбувало  весняне  небо квіточки проліска у свій весняний блакитний колір.

 Проліски (дівчатка у блакитному вбранні).

1. Я — перша квіточка весни,

Я — пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ.

Зелені рученьки мої.

Листочками зовуть.   

Я полюбив ліси, гаї,

Живу я здавна тут.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце й тінь.

І вірю: люблять всі мене,

Як весну золоту,

Бо знають, що зима мине,

Коли я розцвіту.

2. Проліска дволиста. Придивись, то не небо, то ми, проліски. Весна подарувала нам його голубінь, а Березень засіяв ними дубові ліси, тому весною в лісі два неба; одне над головою, а друге — під ногами.

 3. Так, ми синьоокі вісники Весни.
Немовби в синьому вінку
Галява між дубів —
То квітнуть проліски в гайку
І синій сон зацвів.

4. Квіти пролісків першими годують джмелів, бджіл та інших ранніх весняних комах. Живлячись солодким соком (нектаром), джмелі запилюють проліски. Ось так у природі все взаємопов’язано.

5. А я  знаю казку про походження проліска, її  написала латиська письменниця Ганна Саксе. Богиня снігу народила доньку та назвала її Сніжинкою. Коли вона підросла, то полюбила юнака на ім’я Південний вітер. Його гарячі обійми розтопили Сніжинку, і вона краплею пішла в землю, розчинилася в ній. Ранньої весни Сніжинка, відчуваючи наближення Південного вітру, диханням розтоплює сніг і, висунувши голівку, заглядає у блакитні очі свого коханого.

6. Ми - проліски. Нас теж стає все менше i менше.
Нам  сумно. Надія лише на тебе, друже!

Весна: Не поспішайте рвати цих квітів! Збір квітів шкідливий для природи тим, що ми не даємо можливості утворити насіння, а значить в лісі не з’являються нові сходи квітів. Для букета всі неодмінно зривають найкращу та найбільшу квітку, і таким чином в природі зникають найкращі рослини. Збір квітів шкідливий ще й тому, що ми шкодимо сусіднім рослинам, ламаємо стебла, вириваємо коріння.

Вчитель: У природі є квіти, які заявляють про себе спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід. До таких квітів належить мати-й-мачуха. А ще називають цю рослинку – підбіл.

 Своєю квіткою вона схожа на сонячний промінчик.

1. Ще не зійшов сніг, а рослина пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, а знизу – пухнасте, м’якеньке та тепле. Саме за це прозвали рослину мати – й – мачуха.

2. Я лікую від кашлю, простуди,З мене чай пити корисно всім.

Мати-й-мачуха звуть мене люди.

Я приходжу із лісу у дім.

3. Мої квіти вміють визначати час! Вони завжди закриваються і засинають о 17 годині.

А ще вони мають багато нектару, пахнуть медом, їх дуже люблять бджоли.

Весна. Ти мені подобаєшся! Я вкрию твоїми квітами Землю, і вони, ніби сотні малесеньких сонечок, засвітяться на необжитих схилах.

Весна: Прошу відгадати загадки.

Це я першим виглядаю з - під снігу,
Мов вісник настання весни.
Своїм прекрасним білим цвітом,
Пробуджую зимові сни.  (підсніжник)

Ну, а я за ним у квітні
Голубим намистом квітну.
Не одну вже квітку маю -

Сім до неба пiднiмаю. (Пролiски)

Я на iнших геть не схожий:

Кучерявий та пригожий.
Постелю пiд голе вiття
Фіолетові суцвiття ... (ряст).

Що за квітка така?

і вiд неї дрiмота.

А сама не спить,

Весняним цвітом всіх манить. (Сон-трава)

Вчитель: Ще холодні в лісі ранки,

Сніг ще в лісі дотліва.

Та розкрила на світанку

Сині очі сон-трава.

Сон-трава (виходить на середину, чути дзвіночки).

1. Перші теплі  квітневі дні. У ярку на пригріві трава зеленішає, хоч на дні ще лежать рештки сивого снігу. Квітка нагадує фіолетову зірку з жовтою цяткою в центрі. На ніч у квітки закриваються пелюстки і їй не  страшний навіть колючий мороз. Сон-квітка зацвіла – незабаром щире тепло прийде!

2. Мої квіти великі, дзвоникоподібні, темно-фіолетові або пучкові, закутані від весняних холодів у теплий кожушок густого опушення білястих волосків. Ніби сріблясте сяйво оточує мене, а всередині квітки є багато жовтих тичинок і маточок, які спірально закручені і нагадують золоті пружинки. Вони розхитуються під поривом вітру і ніби дзвенять (чути знову дзвоники).

3. На ніч квіти сну закриваються, схиляючи свої голівки, засинають. Може, тому в народі назвали цю рослину так поетично: сон-трава, сон-зілля, сончик.

4. Сон-травою лікують багато недуг, зокрема безсоння.

5. А стародавнє слов’янське повір’я говорить, що коли покласти сон-траву на ніч під голову, то уві сні побачиш своє майбутнє.

6. Послухайте легенду про цю чудову квітку.

Колись, дуже давно на нашу землю нападали вороги. Вони забирали в полон молодих дівчат. Хотіли забрати і красуню Марисю. Вона тікала лісом та була дуже настрашена. Марися довго бігла, у неї зовсім не залишилося сил. У відчаї вона заплакала і кожна її сльозинка проросла ліловим дзвоником. Озирнувшись, втікачка на свою радість побачила, що її переслідувачі заснули кам’яним сном.

Весна: Я всіх запрошую до лісу. Подивіться — над морем трійчастих зелено-сизуватих листків здіймається справжнісінька повінь суцвіть-китиць з білими, рожевими, бузковими, пурпурно-фіолетовими квітами, які мають витончений запах меду з ваніллю. Це ряст.

1.  В народі називають «кониками», «кукурічками», «півниками». Наукова назва рясту в перекладі означає «чуб», «ковпак».

Вiтерець зиму розтряс.
і в лiсочку на горбочку
Вирiс ряст, синiй ряст.

2. А крім того мої квiти дуже люблять бджоли, та i людям я приношу користь:
з моїх бульб виготовляють цiннi лiки.

3. Я дуже нiжний, швидко в'яну, тому не рвіть мене!

Надія лише на тебе, друже!!!

Вчитель: А зараз ми пограємо.

                               Гра називається «Римування».

Спробуймо скласти вірш про весну. Ви повинні швидко дібрати риму до останнього слова рядка.

Весна величний гімн співає,

І перша квітка (зацвітає).

Зимовий сніг вона пробила –

Така тендітна, ніжна, (біла).

Підсніжник – квітка невеличка,

Та як пізніше біле (личко),

Людина знову усміхнеться,

Бо їй милішим світ (здається).

А ось і проліски розквітли,

Дарують нам небесне (світло).

Хоч говорить вони не вміють,

 Та так чарівно скрізь (синіють).

Їх на галявинах багато…

Весна іде – це справжнє ( свято)!

Вони, як неба синь, привітні:

Веселі, ніжні і (тендітні).

Вчитель: О, послухайте...

(Чути спів жайворонка.)

Вчитель: Це жайворонок, люба Весно! Саме з ним пов’язана легенда про ряст.

1. Летіли над лісом жайворонки, посварились між собою та й почали битися. Билися так, що аж шпорки та чуби свої погубили. Попадали вони на родючий лісовий ґрунт і попроростали гарними весняними квітками.

2.  Пам’ятаєте, у Тараса Шевченка:
Встала Весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.

3. Є в нашого народу звичай: коли розквітнуть проліски та ряст, хлопці й дівчата юрбою ходять у ліс і там топчуть ряст. Топчуть і приспівують:

Топчу, топчу ряст, ряст,
Бог здоров’я дасть, дасть.
І ще буду топтати,
Щоб на той рік діждати!
Давайте всі разом.

(Усі в залі  легенько притупують, повторюючи: Топчу, топчу...)

1. Цими чудовими дзвоникоподібними квітками я вкрию луки, ліси, узлісся Прикарпаття, Карпати і Закарпаття. Білоцвіт — чарівний. Я гадаю, усім подобаються його квіти з шістьма молочно-білими пелюстками, на загострених кінчиках яких зелені плямки.

2. Друзі! Я відкрию вам один секрет. Я можу рости не тільки в лісі, а й у саду, на клумбі. Ще в XV ст. люди, зачаровані моєю красою, садили мої цибулинки в пухкий грунт і з нетерпінням чекали, поки Весна розтопить сніг і я почну цвісти. Спробуйте, посадіть одну мою цибулинку, і через декілька років у вас буде ціла клумба!

Хлопчик (підбігає до Білоцвіту). Дякую, ми обов’язково спробуємо!

Вчитель: Є ще одна дуже чудова квітка – еритроній.

1.  Я дуже рідкісна рослина. Росту тільки в Закарпатті та на Львівщині. Запам’ятайте мене, розкажіть про мене всім, не зривайте мене ніколи. Подивіться, який я гарний!

2. Послухайте легенду про еритроній. Одного разу біг собі собака, спіткнувся і вдарився головою об землю. Розсердився він на Землю, що, мовляв, набила йому ґулю на голові, і почав кусатися. Вкусив Землю раз, другий, а за третім разом залишив зуб у землі, а там — другий, третій, злякався, та й утік.Прийшла на Землю грайлива Весна, аж дивиться стирчать із Землі ікла собаки. Торкнулася вона їх чарівною паличкою і проросли ікла гарними квітами — еритронієм — собачим чубом.

3. Я розповім про ще одну березневу рослину — примулу-первоцвіт. Ці квіти розцвітають серед перших. Люди їх дуже люблять і шанують, особливо верховинці з гір. Ранньої весни вони прагнуть першими знайти на вершинах гір примулу і прикрасити нею свій капелюх і свій дім.

 4. Коли верховинець виїжджає, він бере із собою висушену квітку первоцвіту  - як пам’ять про рідні гори та близьких людей.

Хлопчик (підбігає до групи квіток примул).

Бачиш примул на лужечку?
Бачиш розписи обновні
На одежах золотих?
То рубіни все коштовні —
Дар  чаклунок молодих.

В них таємні аромати,
В них вся розкіш їх краси.
Я лечу, щоб назбирати
Крапель ранньої роси.

Я повісить в серединці
Кожній примулі хотів
По перлиночці — росинці...

(В. Шекспір)

Вчитель: Люди завдають чимало шкоди ранньоквiтучим рослинам, особливо пiдснiжникам, пролiскам, конвалiям. Багато рослин стали рiдкiсними. Це пролiски, фiалки, медунки, дзвiночки тощо. Найкрасивiша квітка - та, що квітує там, де зросла. Не губiть її! Такі квiти, як пiдснiжник звичайний, пролiски, лiлiя лiсова, конвалiя, квітка-сон, занесенi до Червоної книги.

Червона книга

Невже в майбутньому на світі
Не будуть квiтнути дивнi квiти?
Конвалії й фіалки нiжнi,

і вiсник березня - пiдснiжник?
Невже ми бiльше не побачим,
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії,
Жар-цвiтом землю не зiгрiє?
Ми всі господарi природи.

Тож збережемо її вроду!

                          Інсценівка «Спокусливі квіти».

(Дійові особи: турист, лісник, підсніжник, Червона книга).

Турист. Ну і що це за пригода?
Серед снігу, серед льоду.
Лютий ще не встиг піти -
А вони взялись цвісти!
Квітів я нарву в пакети,
Дома пороблю букети,
Віднесу їх на базар,
В свято жінки - це товар!
Принесуть ці квіточки
До кишені - гривночки!
Ой, розумний  хлопець, я,
Ой, хлопчина - молодець!
Ану, квіточко маленька,
Йди мені до рук швиденько,
Не вагайся, йди хутчіше,
У пакет мій швидше, швидше!

Лісник. Постривай, лишень чекай,
Жодну квітку не чіпай!
Як посмів, тебе питаю,
Рвати цвіт, що розквітає?

Турист. Квіти ці ж бо - польові,
Чому рвати ви забороняєте мені?

Лісник. Не для тебе тут у лісі
Квітнуть квіти ці взялися.
Та яке ж ти право маєш,
Що красу таку зриваєш?

Я ніжно першу квітку цю люблю,
І я ніяк не можу зрозуміти:
Як, ото можуть люди без жалю
Чарівну цю красу губити?

(хлопчик - турист тікає, входять «Червона книга», підсніжник)

Червона книга. О, Природо, ховай свої чари,
На прогулянку вийшли вандали.
Негідники рвуть підсніжники,
Тільки б швидше наповнити тару.

Лісник. Невже в майбутньому на світі,
Не буде квітнуть дивна квітка:
Така приваблива, і ніжна,
Провісник березня - підсніжник?

Підсніжник. Складені про мене і легенди і вірші,
Я квітка небаченої дивної краси.
Миліший всіх - простий підсніжник дикий:
Я скромна квітка ранньої весни.

Я з'являюсь найпершим, коли ще довкола лежить сніг. Своїм гострим, як спис, листям, я пробиваю землю, торішнє листя, сніг і гордо виношу свою голівку, але... Мене зривають, тільки - но я зацвітаю. Яке людям діло до мужності, до боротьби, яку я вів із зимою. Через те я потрапив до Червоної книги України.

Червона книга. Сміливим підсніжникам мороз не страшний,
В снігах розкошує привітна родина.
В них ворог один - здичавілий страшний -
Байдужа, безлика і хитра людина.

Тож не рвіть ви квітів, друзі,
Подивіться, там у лузі,
Кожної весни вам знову,
Дарують настрій свій чудовий.

Вміймо природу любити,
Кожній рослині радіти
Зупинімось - останній є шанс,
Ця планета не тільки для нас!

Вчитель: Отож, задумайтесь, діти! Вважаю, що наша зустріч не була даремною.

Ряст, медунка, горицвiт
Майорiють серед віт.

Бережiть красу цю, дiти,
Не зривайте первоцвiти. 

Переглядів: 5041 | Додав: Віта | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Архів записів

Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz